Google bremser gambling-annoncer i Italien

Joel Howell | 23 Juli 2018

Ikke flere Adwords for italienske gambling-annoncerDe seneste europæiske online casino og  gambling-nyheder drejer sig om at internetservicegiganten Google har givet alle italienske annoncører der bruger AdWords besked om at de ikke længere vil kunne promovere gambling-produkter og tjenester overfor italienske kunder. Meddelelsen kommer blot få uger efter at et potentielt generelt forbud mod alle typer gambling-annoncører fik grønt lys af den europæiske nations regering.

Den internationale virksomhed bemærkede i en mail for nylig til deres AdWords-brugere at de har ændret den del af deres gambling- og spilpolitik der beskæftiger sig med italiensk annoncering. Ifølge Google vil gambling-relateret indhold ikke længere være tilladt i denne bestemte nation, med omgående virkning.

Google har desuden uddybet at annoncører med licenser til at promovere gambling-tjenester i andre regioner kan fortsætte med at gøre det. Kun dem der annoncerer for italienske borgere vil være nødt til henholdsvis at justere og fjerne deres kampagnetilbud.

Skridt taget for at bekæmpe gambling-skade

Da han kommenterede på den pludselige udvikling af Italiens lovgivning om gambling-annoncering, bemærkede vicepremierminister Luigi Di Maio at Googles anerkendelse af forbuddet er endnu et bevis på at regeringen endelig begynder at bekæmpe gambling-relaterede trusler med ‘effektive værktøjer’. Di Maio var hovedhjernen bag værdighedsloven, en lov der indeholder forslag til et fuldstændigt forbud mod gambling-annoncer indenfor Italiens grænser.

Rapporter om det potentielle forbud mod gambling-annoncer begyndte første gang at cirkulere før valget i marts. Da den nye italienske regering var blevet dannet og taget i ed i juni, præsenterede Di Maio værdighedsloven og førte tilsyn med dens indførelse I lokal lovgivning. Ministerrådet godkendte loven tidligere i juli og nu er den sat til at træde i kraft fra 1. januar 2019 og frem.

Italiensk fodbold står til at tabe 1,49 milliarder kr.

En ny rapport fra analysefirmaet Nielsen har afsløret at forbuddet kan medføre at nationens annonceindtægter falder med så meget som 372 millioner kr. i 2019, og så meget som 521 millioner kr. i 2020, når de nye love er trådt helt i kraft. Regeringen har også givet gambling-annoncørerne noget tid hvor de kan tilpasse sig til den nye lov.

Lokal fodbold er nogle af dem får størst gavn af reklameindustrien i Italien, da mange store annoncører har sponsoreret fodboldklubber for at sikre maksimal varemærkeeksponering. Nye data anslår at fodboldindustrien kan tabe så meget som 1,49 milliarder kr. årligt ved termineringen af denne type lukrative sponsoraftaler.

Introduktionen af forbuddet er blevet forklaret af Di Maio som et vigtigt skridt for ordentlig beskyttelse af italienske borgere imod gambling-relaterede risici. Gambling-industrien og deres annoncører har dog været stærkt imod forbuddet, med argumentet om at annoncering er en af de få fordele de har I forhold til ulicenserede operationer. De udtaler at nu hvor denne fordel er blevet fjernet, kan ulovlige firmaer få mulighed for at tiltrække kunder nemmere end før.