Italien Ønsker at Forbyde Gamblingannoncering
I nyheder fra Europa har Italien for nylig afsløret sine planer om at forbyde alle gamblingrelaterede annoncer på populære mediekanaler. Nu, ifølge en brancheekspert, vil dette skridt sandsynligvis have en "massiv indvirkning" på iGaming-virksomhederne, hvilket giver landbaserede operatører den øverste hånd i den lokale industri i stedet.
Italiens vicepremierminister Luigi Di Maio anførte i en nylig erklæring, at den nyvalgte nationale regering planlægger at gennemføre et fuldstændigt forbud mod al online kasino og gambling sponsorater samt reklame. Det pågældende parti sigter også mod at reducere video-lotteriterminalerne i detailforretninger med en tredjedel og også reducere tilgængeligheden af prismaskinen.
Eksperter advarer mod handlingen
Ifølge den London-baserede iGaming-ekspert Steve Donoughue vil ethvert forbud mod reklame have stor indflydelse på gamblingindustrien i Italien. Han tilføjede dog, at det i teorien er muligt at få en industri til at trives uden reklame, som det var i Storbritannien fra 1960 til 2007.
Med det sagt understregede Donoughue, at den største forskel mellem disse scenarier er, at den britiske gamblingindustri på det tidspunkt var landbaseret, og at forbuddet vil have forskellige implikationer for online spil. Ifølge ham skal onlineoperatører være i stand til at annoncere deres tilmeldingskampagner for at tiltrække kunder, og fjernelse af denne evne vil gøre forretninger yderst vanskelige.
Eksperten tilføjede også, at onlinespilvirksomheder måtte blive tvunget til at vedtage gorilla marketing taktik i dette tilfælde, som er meget dyr og måske ikke så effektiv i det lange løb som nuværende reklamemetoder.
Lobbyisme-og Uddannelse Essentielt
Den italienske regering har gennemført lovgivning, der forbyder enhver direkte eller indirekte form for reklamepropaganda, kommerciel kommunikation, sponsorering eller markedsføring af brands, der tilbyder kontantspil baseret på chance, både fysisk og online. Disse love dækker også forbrugsgrænser, der kræver at spillere bruger deres personlige bankkort i et forsøg på at forhindre spilproblemer for mindreårige.
Donoughue, en langsigtet rådgiver for William Hill og National Casino Industry Forum, har bemærket, at Italien fejlagtigt mener, at reklame forårsager problemgambling. Han tilføjede, at operatører skal uddanne spillere og politikere om deres protokoller om socialt ansvar gennem lobbyisme og uddannelser i et forsøg på at ændre disse misforståelser.
Eksperten sagde også, at hele lovgivningslandskabet i Italien er vanskeligt i øjeblikket, da en ny regering og nye love kunne indføres til enhver tid. Men hvis dette sker og gamblingannoncer forbydes, advarer Donoughue om, at aktionen ville være katastrofal for den lokale spilindustri.
Kildelinks:
https://www.gamblinginsider.com/news/5393/italys-gambling-advert-ban-to-have-massive-impact