Loot bokse i spil dømt som værende gambling
Kontroversen omkring loot bokse i spil ophedes, og med den kommende udgivelse af Star Wars Battlefront 2 er politikerne på krigsstien. I Belgien har den belgiske spilkommission påbegyndt en offentlig undersøgelse af salg af in-game loot, udløst af ramaskriget omkring Battlefront 2. Med den færdige undersøgelse har kommissionen dømt loot bokse i spil til at være en form for gambling.
I en udtalelse til pressen sagde talsmanden for kommissionen, at når penge og afhængighed blandes, vil resultatet være gambling. Selvom det kan tage noget tid, er kommissionen fast besluttet på at videreføre dette til Europa og forsøge at fuldstændigt forbyde loot bokse. Som svar på denne erklæring sagde Jas Purewal, en bemyndiget britisk spiladvokat, at landet ikke har nogen reel politik, stilling eller strategi i sagen. Purewal sagde at chancerne for at der sker noget synes meget små, eftersom det ville kræve en international indsats mod videospil, for at skabe nogen reel forandring.
Bekymringer om gambling blandt mindreårige
I mellemtiden i Hawaii, har politikeren Chris Lee opfordret til en lovgivning om at gøre ende på salget af loot bokse til mindreårige. Lee har aktivt udtalt sig imod Battlefront 2, og sagt at EA er rovdyr. I en pressemeddelelse sagde Lee, at de er der for at sikre beskyttelsen af de unge, når det kommer til ondsindede online gaming praksis.
Ifølge Lee er Battlefront 2 ikke andet end et online kasino med Star Wars tema, som er designet til at lokke børn til at bruge penge. Han sagde efterfølgende at dette er noget som de er nødt til at tage fat på, særligt for børn, som ikke er følelsesmæssigt modne nok til at kunne forstå de risici der er ved gambling. Dette er årsagen til, at gambling er forbudt for personer under 21 år, sagde Lee. Han rundede af med at sige, at han ville bruge sin indflydelse til at opfordre andre demokratiske ledere til at udtale sig i sagen.
Sean Quinlan udtaler sig
Chris Lee er ikke alene i sagen. Sean Quinlan, medlem af Hawaii House of Represantatives, sagde at det at opfordre mindreårige til at gamble, er på lige fod med at reklamere cigaretter til børn. I hans udtalelse sagde Quinlan, at det mest foruroligende for ham, var at denne type praksis var forbeholdt online og mobilspilmarkedet. Nu ser det ud til, at det har bevæget sig over i mainstream videospil. I følge Quinlan er Battlefront 2 en stor spiltitel, udgivet af en af verdens største studier. Den er tilknyttet ekstremt populær intellektuel ejendom, og den markedsføres til børn.