Danmark vil indføre nyt iGaming-kodeks

Joel Howell | 04 April 2019

Danske kasinoer skal til at følge et nyt adfærdskodeksDanmark har offentliggjort et nyt adfærdskodeks for online spiloperatører, som er aktive på det danske marked. Formålet med dette nye regelkodeks er at styrke beskyttelsen af forbrugerne og mindske risikoen for spilleafhængighed i landet.

Det nye adfærdskodeks, som er sammensat af Danish Online Gaming Association (DOGA) og sat til at træde i kraft d. 1. juli 2019, er et forsøg på at sætte grænser og tilbyde værktøjer til forbrugerne, som går et skridt længere end de allerede strenge lovkrav, der tilbydes i øjeblikket. DOGA har samarbejdet med landets største operatørorganer, herunder Royal Casino i Aarhus og de fire store lottooperatører, om at etablere adfærdskodekset.

Dedikeret til spillerbeskyttelse

Oprettelsen af adfærdskodekset var et direkte resultat af justeringen af spilaftalen og aftalen om nye tiltag mod spilafhængighed, som blev aftalt d. 29. juni 2018. Den danske regering valgte i et politisk træk at gøre en større indsats for at sikre at iGaming-operatører gør alt hvad de kan for at beskytte spillerne.

Spiloperatørorganet (DOGA) ønsker at dette nye manifest skal ses som et benchmark, der etablerer minimumsstandarder for hele industrien. Adfærdskodekset angiver at dets mål er at sikre at forbrugerbeskyttelsen styrkes samt at gambling ikke behøver at udvikle sig fra underholdning til afhængighed.

Detaljer om det nye kodeks

Selvom det er baseret på eksisterende kontrol, indebærer denne nye lov et antal nye tiltag for at gøre tilbuddet større.

De nye tiltag omfatter strengere restriktioner for TV-annoncer. Kommercielle fjernsynskanaler skal samarbejde med industrien om at begrænse hvornår gambling-annoncer kan vises og bandlyse disse annoncer omkring programmer til børn samt måske stoppe de annoncer der vises på de samme tidspunkter som låneudbydere.

Ifølge kodekset må annoncer ikke antyde at gambling er vejen til succes eller social accept. Annoncer må ikke længere være målrettet mod unge mennesker via deres medieplatform eller markedsføringskontekst, og de må heller ikke gå efter at udnytte manglende erfaring, svagheder eller manglende viden blandt sårbare mennesker. Intet af det bør kunne ses af mindreårige under 18.

Spil vil ikke længere blive skildret som en flugt fra personlige eller arbejdsmæssige problemer, og de må heller ikke præsenteres som en løsning på finansielle problemer. Annoncer må ikke forbinde gaming med forførelse eller seksuel overlegenhed og heller ikke antyde at iGaming er bedre end sociale spil.

Alle annoncer skal tydeligt vise en meddelelse om ansvarlig gaming, med en advarsel til spillere om at holde sig indenfor deres grænser og være opmærksomme på hvor meget tid de bruger, og advarslerne skal desuden vises på de sociale medier. Pop-up-beskeder skal tilføjes til siderne for at administrere dette. Aldersgrænser skal være inkluderet på annoncer og sider, med en angivelse af 18+ for kasinoer og sportsspil og 16+ for lottospil; sponsorer skal være meget opmærksomme på hvad der vises på merchandise designet for børn.

Det nye adfærdskodeks vil uden tvivl tvinge flere operatører til at ændre deres markedsføringstilgang og materiale, men de danske myndigheder mener tydeligvis at det er positivt.

Kilde:

https://www.igamingbusiness.com