Spillemyndighedens Loot Box-oplysningsplan
Spillemyndigheden, som er myndigheden for spil i Danmark, har iværksat en plan for at begynde at oplyse offentligheden om gambling forbundet med computerspil. Det sker som svar på den voksende debat på verdensplan om Loot Boxes. Denne gambling-forbindelse til spil har været i søgelyset i et stykke tid nu, og mens disse virtuelle forbrugsvarer har været centrum for opmærksomheden, er emner som Skin Betting nu også kommet på bordet.
Skin Betting er grundlæggende et udtryk, som henviser til gambling-forbindelserne i computerspil, og Spillemyndigheden rapporterer om et øget antal henvendelser vedrørende dette problem. Myndigheden har i stigende grad oplevet, at blive kontaktet af forældre, som er bekymrede over denne sag og Loot Box-spørgsmålet, og de håber på, at kunne informere dem, der er bekymrede i tilstrækkelig grad og bevæbne folk med de informationer, de har brug for fremadrettet.
Gratis foredrag for at øge opmærksomheden
Spillemyndigheden har allerede slået ned på Skin Betting og 15 sider, der tilbyder denne tjeneste, har fået deres internetserviceudbydere blokeret af myndigheden i april i år. Nu tilbyder myndigheden gratis præsentationer for at forbedre forståelsen af begge problemer. Der er også planer om at implementere nye regler for at håndhæve dem.
Spillemyndigheden forklarede, at de ønsker at oplyse børn, unge mennesker, forældre og andre lignende parter. Organisationen udtalte, at både rammerne og reglerne for Loot Boxes og Skin Betting bliver diskuteret, og at man vil være særligt opmærksom på spil med rigtige penge.
USA er allerede anti-loot box
Josh Hawley, en senator fra Missouri, har allerede introduceret føderal lovgivning, som kan føre til at Loot Boxes bliver gjort helt ulovlige i computerspil. Han forklarede, at denne forordning er rettet mod at beskytte børn, som er de primære forbrugere af denne type spil.
Loven, som kaldes The Protecting Children from Abusive Games Act, kan måske gøre det fuldstændig ulovligt for computerspil at tilbyde Loot Boxes eller blandede pakker med digitale våben, tøj eller lignende genstande, som kan købes. I følge en rapport lavet af Juniper Research, kan denne industri have en værdi på mere end 331 milliarder kr, men dette forbud er allerede blevet implementeret i visse lande i Europa. Andre vurderer mulighederne, før de træffer en beslutning om dem.
Loven vil påvirke computerspil, der er rettet mod spillere under 18 år. Forbundsregeringen har også vurderet at forbyde såkaldte Pay to Win-ordninger, hvor de penge, som spillerne bruger på at få adgang til ekstra indhold, giver dem visse digitale fordele i forhold til deres modstandere.